Hvordan bli en bevisst forbruker?

I Norge har vi nå passert det som kalles jordas overforbruksdag eller “earth overshoot day” som det kalles på engelsk. Ressursene som jorda klarer å fornye for dette året er rett og slett brukt opp. Likevel må verden gå videre. Vi må spise, kle på oss og gå på skole og jobb og fungere. Så hvis vi likevel ikke kan endre det faktum at dagen er forbi i år, hvordan kan vi påvirker datoen til å komme senere og senere i årene som kommer?

Hvordan unngå overforbruk?

Svaret er at vi må velge å bli en bevisst forbruker. Vi må ta kontroll over forbruket vårt og unngå overforbruk. Forbruket ditt er noe du kan ta kontroll over, fordi det er du som betaler for varer og tjenester. Når du kommer i en posisjon hvor du oppdager at dine forbrukervalg ikke er hensiktsmessige for deg selv eller dine omgivelser, vil det bli enklere å bytte de ut med noe nytt og bedre.

Under skal jeg ta deg gjennom fem verktøy som jeg har troen på at vil hjelpe deg med å bli en mer bevisst forbruker. Om du aldri gjør noe annet enn å adoptere disse, så kommer du langt med det. 

1. Ha orden på innholdet i hverdagen din

Bevisst forbruk - Hold orden på tingene dine

Orden høres kanskje banalt og kjedelig ut, men faktum er at oversikt er alfa omega for å unngå overforbruk. Hvis du vet hva du har, så vet du også hva du ikke trenger. Enkelt og greit. I praksis betyr dette egentlig at vi organiserer livene våre, hverdagen vår, hjemme vårt og eiendelene våre på en slik måte at det er oversiktlig. Slik at det er lett å ta et raskt overblikk og lettere å ta valg.

Hvordan får vi oversikt?

Ved å ha en fast plass til alt. Igjen, virker dette kanskje innlysende for mange der ute, mange av dere har kanske dette automatisert allerede. Tingene mine hadde i mange år mer eller mindre havnet der de hadde av ren tilfeldighet, ikke fordi det var planlagt bevisst. Jeg hadde aldri tenkt tanken på at å gjøre noe så enkelt som å finne en fast plass til tingene mine kunne ha en så stor innvirkning på livet mitt. Først etter en real gjennomgang av hjemmet og tingene våre hvor alt fikk en fast plass, forstod jeg hvor verdifullt dette var og hvor mye tid det sparte meg for. 

Hvis du merker at dette blir vanskelig, kan en av utfordringene rett og slett være at du har for mange ting du egentlig ikke trenger. Da kan det kanskje være på tide med en downsizing. Klær er gjerne en gjenganger av ting som hoper seg opp, hvis det gjelder deg er kanskje dette innlegget om hvordan få kontroll i garderoben noe for deg.

Å ha orden over innholdet i hverdagen din består av tre deler:

  1. Oversikt – Hva har du?
  2. En fast plass – Hvor hører det hjemme?
  3. Der for deg – Legg det tilbake igjen etter bruk

Gjør du ikke del 3, mister du oversikt. Hvis du legger tingene tilbake på sin plass etter bruk, vet du hvor du har dem når du trenger dem. Hvis du nå glemmer å gjøre det i starten, så er du ikke fortapt. Du har fremdeles kommet et stykke på vei. Du har fremdeles en fast plass til tingene dine, nå må du bare huske hvor du la det fra seg og bringe det tilbake til hjemmet sitt.

BONUS: Stressreduksjon

Jeg lever under mye eksternt stress. Altså stress jeg ikke kan fjerne fordi det er knyttet til ting eller personer utenfor min kontroll. Vi har alle en del av denne formen for stress. Noen mer enn andre. Stress kan føre til dårligere hukommelse fordi det som stresser oss opptar så mye plass.

På den andre siden henger en stor del av mitt daglige interne stress sammen med “hvor la jeg… nøkler, badehetter, briller etc. En av de tingene jeg tror du kan gjøre for å virkelig hjelpe deg selv med stressreduksjon og overforbruk er derfor nettopp: Vit hva du har, hvor du har det og legg det på plass igjen når du er ferdig å bruke det. Det vil kunne spare deg for mye unødvendig stress og frustrasjon. Det gjør det iallefall for meg.

2. Planlegg aktivitetene dine

En god plan er aldri bortkastet. God forberedelser er også et gode vi kan lene oss på. Selv om du har en plan betyr det selvsagt ikke at ting ikke vil gå galt. Selv om du har planlagt antrekk forberedt matpakke og koordinert reiseruta di for neste arbeidsdag, vil det gå en kule varmt når du våkner en time for sent og innser at du hadde glemt å skru på alarmen. Men fortvil ikke. Sånt skjer med den beste av oss og selv om du plutselig fikk et adrenalinrush uten like som start på dagen istedenfor en fredelig kaffe i ro og mak mens du nyter morgenen, så vil din planlegging av dagen i forkant være til ekstremt stor hjelp. 

Kaos og stress er røtter til overforbruk

Når slike dager kommer og du ikke har en plan så er det lett å starte overforbruket fra morgenen av. Rakk ikke lage eller drikke kaffe, så stopper på en Starbucks. Rakk ikke lage lunsj, så må kjøpe den ute. Rakk ikke å få meg deg alt du skulle på jobb, så må kanskje til og med kjøpe deg en ny notatbok, kulepenn. Rakk ikke å kjøre siste runde i tørketrommelen og den hvite arbeidsskjorta er en lost case, må kjøpe ny. Glemte å pakke ned lader til  mobiltelefonen, så du må ha en nødlader. Tok ikke med drikkeflaske så må kjøpe vann. Sånn fortsetter det kanskje. 

Det virker kanskje nevrotisk å skulle planlegge alt i detalj dagen i forkant men poenget er at jo bedre du er forberedt, jo mer skal til for å vippe deg av pinnen og utfordre forbrukermålene dine. Ved å være bevisst på at kaos og stress er røtter til overforbruk, vet du og hvor du kan starte å sette inn støtet.

Her er 5 tips til ting du enkelt kan gjøre dagen i forkant: 

Denne kan du stjele eller tilpasse og henge opp hjemme hos deg selv:

  1. Velg og gjør klart neste dags antrekk. (Helt ferdig! Strøket og klart.)
  2. Lage klar matpakke/lunsj/mellommåltid.
  3. Fyll en drikkeflaske med vann og sett den klar i kjøleskapet.
  4. Pakk klart lader til mobil og pc, hodetelefoner, notatbok, kulepenn og blyant i sekk/veske + annet du vet at du må ha med deg.)
  5. Sjekk at du har lommebok, nøkler til hus og jobb/skole/skap og bankkort i sekk eller  veske.

3. Ikke kjøp mer enn du må

Bevisst forbruk - ikke kjøp mer enn du må

Når går vi fra bevisst forbruk til overforbruk og hva er egentlig overforbruk? Enkelt forklart. Overforbruk er når du kjøper ting du egentlig ikke hadde trengt (med god planlegging) eller som du faktisk ikke trengte i det hele tatt. Å ikke kjøpe mer enn du må betyr altså at du ikke kjøper mer enn det du trenger. Det betyr ikke at du aldri skal kjøpe deg noe fint, aldri reise eller kose deg. Men det betyr at du har en innkjøpsplan og følger den. Når du synes du har fortjent en belønning, så lager du en avtale med deg selv om hva belønningen skal være og undersøker om det er en belønning som støtter dine verdier og mål, også gjennomfører du den. Bunnlinja er hele veien at vi er bevisst på hva vi gjør. Vi handler ikke bare uten mål og mening. 

Trenger eller ønsker?

Må er nøkkelordet. Må – handler om noe du trenger. Jeg ønsker meg kanskje et komplett kobber bestikksett, men trenger jeg det virkelig? Svaret er nei. Det gjør jeg ikke. Jeg har bestikk hjemme. Det fungerer som bestikk og gjør derfor jobben det skal gjøre. Jeg har også kanskje lyst på kake, men jeg klarer å gjennomføre en dag uten kake. Jeg har kanskje lyst på nye sko, men jeg har sko. Jeg kunne kanskje tenke meg en ny veske, men jeg har en veske osv.

Hvorfor?

Det viktigste du kan gjøre for å bli bevisst på om dette er noe du trenger eller ønsker deg er å undersøke hvorfor du vil ha det i utgangspunktet. 

Her er noen gode spørsmål for å avgjøre om vi er i en “trenger “eller “ønsker” situasjon: 

  1. Hvorfor mener jeg ærlig og oppriktig at jeg trenger dette? 
  2. Kjøper jeg dette for å muntre meg selv opp eller fordi jeg trenger trøst?
  3. Kjøper jeg dette for å passe inn, bli likt, akseptert, anerkjent eller bli sett opp til?

Trenger du ytre bekreftelse eller fancy ting for å ha det bra? Selvfølgelig ikke. Å ta valg basert på gode verdier og hva som er bra for deg, miljøet og lommeboka er valg du kan være stolt av og stå stødig i. Det kan du lett forklare hvis noen spør. Hvis du har venner som ser skjevt på deg fordi du tar et bevisst valg, er det kanskje fordi din gode atferd får de til å skamme seg over eget forbruk eller egne valg.

Å tørre å bidra til dårlig stemning

Velg likevel heller å være en som inspirerer andre fremfor en som aldri skal ha en egen mening, stemme eller mål og mening. Livet handler ikke om å gå på nåler så de rundt oss skal ha det komfortabelt hele tiden. Den gesten er det heller ingen som tilbyr deg. Ingen lærer noe i komfortsonen. Det at du setter i gang en diskusjon eller ubehag på grunn av gode valg – er et godt tegn. Det betyr at endring er på gang!! 

Aktiv bevisstgjøring vs. ubevisste automatiske handlinger

Det som er spennende i prosesser hvor vi aktivt går inn for å undersøke “hvorfor” er at vi selv har svarene vi letere etter, om vi sjekker. Det gjelder å stole på dem. Det er ikke det samme som å få en automatisk tanke og tro på den og handle deretter. Skjønner dere forskjellen? Når vi går aktivt inn for å undersøke noe, er det vi som stiller spørsmålene og undersøker svarene vi får. 

Når tankene bare dukker opp, er det ikke en aktiv handling fra vår side, men automatiserte prosesser som gjerne slå inn når vi er redde, nervøse, frustrerte, lei oss, kjeder oss, føler oss utenfor, er slitne, er stressa etc. Målet med de prosessene er å forsøke å lappe sammen tidligere opplevelser og minner for å bedre kunne ruste deg til hva som kan komme. Also known as – overlevelsesmekanismer. Men i et bevisst forbruk handler det på ingen måte om at vi må tillate automatiserte strategier for å overleve. Vi er ikke i umiddelbar fare. Men vår tid på jorda og jordas tilstand, den er i fare, om vi ikke gjør noe med forbruket vårt. Det bør få flere til å agere.

Å være en bevisst forbruker handler om aktiv deltakelse for å leve et liv og ha en hverdag som du er enig i og som støtter deg og dine mål i å ta vare på deg selv, andre og jorda vår.

4. Planlegg innkjøpene dine

Det er en god ide å lage planer og inngå avtaler med deg selv for å unngå impulskjøp. Joda, man kan finne noe på salg som man faktisk trenger og er det på innkjøpsliste di så kjør på. Men når du går i butikken etter en vanskelig dag på jobb og ser favoritt chipsen din på tilbud så er det ikke sånn at dette er meant to be. Har du også brukt dette mantraet før? “Jeg skal IKKE trøstespise. Jeg skal IKKE trøstespise.” “Trøstespising er ingen belønning, det er en straff.” Det har jeg gjort når jeg trenger indre styrke til å si nei takk. For det handler ikke om hva den chips posen koster eller ikke. Det handler om at du har et emosjonelt behov som trenger å dekkes. Å kjøpe noe for å dekke det behovet er ikke en del av en bevisst innkjøpsplan.

Impulskjøp dekker øyeblikksbehov og er ikke gratis

Store deler av våre innkjøp gjør vi på impuls fordi vi ønsker å trøste,  “belønne” oss selv eller få oss selv til å føle oss bedre. Les mer om dette i Downsizing|Fra kaos til kontroll. Er det virkelig en belønning om vi ikke har planlagt den bevisst på forhånd? Vil vi vinne noe på å handle hodeløst fordi vi vil føle oss bedre? Nei, og det vil sannsynligvis koste oss mer i etterkant. Det er kanskje bare en plate med sjokolade. Men støtter den sjokoladen – du ikke kan motstå daglig – dine verdier og mål om å gi kroppen din næringsrik mat den har godt av? Eller når den første rusen gir seg, vil den kjolen du egentlig ikke trengte få deg til å føle glede eller dårlig samvittighet fordi du egentlig ikke trengte den?

Ytre vs. indre belønning

Ytre belønning er selvsagt helt i orden, om det er noe som hjelper deg å nå målene dine. Men bli enig med deg selv på forhånd når du fortjener belønning og hva den skal være! På den måten er det mye enklere for deg å slippe å sabotere for deg selv ved å kalle dårlige valg belønning. Dette gjør vi så ofte og så mye. For eksempel er det ingen god ide å trøste oss med en “belønning” når vi opplever vanskelige følelser eller situasjoner, fordi du gjør ikke noe aktivt for å forbedre din egen situasjon. Derimot er det ok å belønne deg selv for hvordan du klarte å aktivt gå inn å snu en dårlig opplevelse til noe positivt. 

For eksempel når du gjennomførte noe på tross av at du var redd. Når du jobbet hardt med en oppgave og fullførte den på tross av mange nederlag. Når du har nådd et mål du har satt deg. Å snikbelønne passivitet eller vanskelige følelser underveis vil ikke hjelpe deg frem til målet ditt og vil egentlig bare stikke kjepper i hjulene for det du forsøker å få til. Å aller viktigst, husk at det finnes en belønningen i seg selv. Den indre belønningen vi får når vi mestrer og får til noe. Når vi gjennomfører på tross av hindringer. Når vi sitter med et ferdig produkt i hendene eller på skjermen. Det kan virkelig være belønning nok i seg selv å nyte at man har fullført noe!

Om du likevel ønsker å belønne god innsats med noe eksternt, må det ikke være via nytt forbruk. Kanskje finner du noen tips i denne guiden for bevisst selvutvikling. Eller hva med egentid og egenpleie, å dra på besøk, lage et godt måltid eller lese en bok. Gi deg selv fritid som belønning.

Lag en innkjøpsliste

Hva er det? Det er rett og slett noe så enkelt som en liste over ting du trenger. En slags ønskeliste, men hvor ønskene er byttet ut med ting du trenger. Når du er god på å ha en oversikt så vet du hva du har og ikke har og da bør det være mye lettere å merke det når det dukker opp behov for ting du ikke har allerede. For det er ok å forbruke og det er ok å kjøpe seg ting. Men igjen. Når du trenger det. Bruk igjen spørsmålene over for å bli bevisst på om det er ting du virkelig trenger, og ikke bare er ting du vil ha av andre grunner enn de som betyr noe.

Å kjøpe seg noe som er planlagt er en så utrolig mye bedre følelse enn å ta en impulshandel. Fordi det kommer ikke med en bismak av dårlig samvittighet. 

5. Skap nye vaner

bevisst forbruk - skap nye vaner

Vi veksler mellom å være aktive og bevisste og la ting gå på autopilot. Slik er vi bygd opp fordi det ville vært umulig å leve og være oppmerksomme på alt som foregikk til enhver tid. Men vi kan velge å bygge nye vaner, og det gjør vi gjennom å anerkjenne at noe må endres, bestemme oss for å endre noe, være klare på hvorfor vi vil gjøre det og deretter jobbe aktivt med repetisjoner. Vi må minne oss selv på hvorfor – ofte. Når vi har gjort en handling mange nok ganger blir den automatisert og vi slipper å ta stilling til det hver gang vi skal handle. Det er aldri for sent å bygge nye vaner. Ingen vaner er umulige å endre eller skifte ut, det krever bare aktiv bevisstgjøring.

Motstå fristelser med hensiktsmessige vaner

Hva enn du må gjøre for å hjelpe deg å ikke falle for fristelsen. Gjør det. Du kan ikke unngå fristelser men du kan ta action for å minske fristelsene og hjelpe deg selv å lykkes. Å stanse eller bremse overforbruk er et mål og på lik linje som mål om å trene mer, spare penger, spise sunnere, stanse avhengighet eller å være trofast mot partneren sin. Vi viser daglig viljestyrke på mange områder uten at vi tenker så mye på det. Blant annet fordi sosiale normer og regler styrer en del av hvordan vi opererer, men selvsagt også på grunn av vårt “hvorfor”, våre egne verdier og holdninger og hvordan vi behandler oss selv og hvordan andre behandler oss. 

For eksempel er det ikke en sosial heiagjeng som venter på deg dersom du har vært utro. Derfor forsøker vi å legger vi til oss vaner som støtter målatferden vår. Mange slutter for eksempel og drikke seg for fulle, dra på utesteder, snakke med folk via dating apper eller oppsøke andre man er tiltrukket av for å få emosjonell støtte, når de gifter seg for å unngå å havne i en situasjon hvor det kan bli vanskelig å si nei om tilbudet skulle bli lagt på bordet.

Fordeler og ulemper

Når jeg skulle slutte å røyke (for tredje eller fjerde gang.) måtte jeg si nei til å gå ut sammen med andre som røykte i lunsjen eller etter jobb, fordi jeg visste med meg selv at om noen spurte meg om jeg ville ha, så ville jeg ikke klare å si nei. Spesielt i de situasjonene jeg normalt sett hadde mest lyst på røyk, de måtte jeg unngå i lang, lang tid.

Selv i dag, syv år etter jeg har sluttet er det dager hvor jeg må ta meg hardt sammen for å ikke falle for fristelsen. Jeg vet veldig godt at en fest røyk, ikke bare blir en fest røyk for meg, selv om jeg ikke drikker lenger. Det som klarer å holde meg i sjakk er nettopp mitt “hvorfor”. Nærmere bestemt hvorfor ville jeg slutte? Hva var alle fordelene med å slutte og hva er alle ulempene ved å starte igjen. Ikke prøv å lur deg selv, vær ærlig.

Gi deg selv tid, ikke hvilepute

Vi har gode og dårlige dager og tider der fokuset vårt er på alt annet enn å være en bevisst forbruker, kanskje fordi vi er syke eller pleier noe som er syke eller står i kriser og vanskelige livssituasjoner. Dette er ikke tiden for å dømme oss selv fordi vi ikke gjør noe mer, men rose oss selv fordi vi gjør så godt vi kan. Likevel er det viktig å ikke adoptere en hvilepute mentalitet hvor vi alltid leter etter årsaker til hvorfor vi ikke skal handle mer bevisst.

Det er alltid noe du kan gjøre. Når det kommer til forbruk er det faktisk noe du kan ha total kontroll over, rett og slett fordi det er du som betaler for varer og tjenester. Hvor bevisste vi er når vi handler? det er her vi må jobbe aktivt med bevisstgjøring. Gi deg selv tid og ros underveis. Innsatsen din er like god selv om man får tilbakeslag eller man møter på hindringer som gjør at det tar lengre tid. Hvordan du føler deg bør ikke handle om suksessrate eller perfeksjonisme, men om at du jobber aktivt for å få det til! Det bør du være stolt av.

Hva mer kan jeg gjøre for å bidra?

spis plantebasert - bevisst livsstil

Ble du inspirert til å gjøre mer for å spare på felles ressurser? Lurer du på hva annet du kan gjøre bortsett fra å bremse og få kontroll på forbruket ditt? En god ide er å bli bevisst på hvilke produkter, tjenester og løsninger som kutter produksjonsledd!

Kutt produksjonsledd – mine favoritter:

  1. Spis plantebasert. Et plantebasert kosthold bruker mindre ressurser og forurenser mindre.
  2. Redusere plast og emballasjebruk og bruk handlenett.
  3. Lag mer mat fra bunnen av.
  4. Handle lokalt.
  5. Sy egne klær, reparer klær og re-design klær.
  6. Kjøp produkter som snart har eller alt har gått ut på dato for å hjelpe til å redusere matsvinn.
  7. Spis opp rester istedenfor å kjøpe ny mat hver dag.
  8. Du kan gå eller sykle istedenfor å bruke bil, og bruke kollektivtransport eller carpools.
  9. Lag hjemmelagde miljøvennlige gaver.
  10. Kjøp alltid brukt før nytt.

Det finnes masse du kan gjøre! Bruk sosiale medier til å følge andre som kan inspirere og motivere deg på veien til en mer bevisst livsstil. Det er til stor hjelp. Husk også på at det første steget til all endring er å bestemme seg. Så fort du har forpliktet deg og er tydelig på hvorfor du vil få til noe, så vil du få med både hode, kropp og sjel på laget. Sett hjernen i arbeid mot å finne løsninger på å skape nye gode vaner her og nå – istedenfor å la den henge seg opp i fortid og fremtid. Ta også en titt på denne artikkelen om 5 tips for bærekraftige matvalg hvor Kristine tar deg gjennom noen av mine og hennes favoritter!

Hva gjør du allerede for å bidra til å minske forbruket ditt? Del med oss så vi alle kan bli bedre!

Om forfatteren

Co Founder at | + blogginnlegg

Jeg ønsker å skape håp hos deg som leser om en enklere og mer bærekraftig hverdag på tross av livets utfordringer. Jeg brenner spesielt for kind living, bærekraftig business, selvutvikling, mental helse, praktiske tips og triks, sunn mat, mindfulness og minimalisme og skriver mye om dette.

Spread the love

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Post comment