Changemakers | Julie Hvidsten

Hvem er Julie og hvordan møttes vi?

Julie Hvidsten (28 år), er bosatt på Nesodden med sin samboer og deres to katter. Til daglig jobber hun med digital markedsføring. Ved siden av driver hun VEGAN/NORGE som hun startet i januar 2020.

Da Greenseed lanserte nyheten om LOCO, var ikke Julie sen med å ta kontakt med oss. Hun hadde en lang og hyggelig prat med André. Som gründer bak Norges første nettmagasin om plantebasert kosthold og livsstil, så Julie det nærmest som sin plikt at VEGAN/NORGE skulle være først ute med et intervju.

Vi ble veldig glade for å høre fra Julie og sa selvsagt ja til å slippe nyheten på VEGAN/NORGE før konseptlanseringen! Hvis du fremdeles ikke har lest saken hennes om LOCO, kan sjekke den ut her.

Kan du fortelle leserne litt om deg selv?

julie lager mat
vegan grunder - matinspirasjon

Den røde tråden i livet mitt vil jeg si er wellness. Jeg har alltid har vært opptatt av trening og helse. Helse var min hoveddriver for å legge om til vegan kosthold i 2017. Ellers har jeg studert på Norges Idrettshøyskole og jobbet på SATS i flere år. Jeg har alltid likt å holde meg i form gjennom spesielt løping, samt styrketrening, pilates og yoga.

Jeg husker spesielt at noe av det jeg gledet meg mest til med å flytte
hjemmefra som 19-åring, var det å få lage min egen mat, gjerne sunnere
alternativer av ting jeg elsker, som eksempelvis havreboller og rawsnacks. Og dette på tross av at mamma lager supergod mat og at jeg unner meg både bakst og sjokolade i tide og utide. Som du skjønner, mat er en sann glede i livet mitt!

Ellers har jeg har alltid hatt en indre skaperglede. Spesielt når det kommer til å la kreativiteten flyte fritt gjennom visuelle prosjekter. Slik som det å utforme nettsider der jeg kan dele inspirasjon. Når jeg får jobbe med å utforme konsepter jeg brenner for og har tro på gjennom noe visuelt, glemmer jeg både tid og sted. Det er ingenting jeg synes er morsommere enn å komme inn i det «moduset».

Hva er dine lidenskaper i livet?

vegan grunder Julie Hvidsten bakst

At mat, trening og en sunn livsstil er mine lidenskaper er vel ingen hemmelighet etter forrige spørsmål. Måten vi lever på i dag er verken bra for folkehelsen eller jordkloden, og jeg synes det er trist å se hvor mange som lider a livsstilsplager og -sykdommer. Gjennom VEGAN/NORGE ønsker jeg derfor å vise at et grønnere kosthold er en retning å gå for å forbedre egen helse og velvære. Dette gjelder dessuten også i et folkehelseperspektiv.

Er vi mange som velger et litt grønnere kosthold, vil de positive ringvirkningene på miljøet være enorme. Først da kan vi sikre en jordklode i god forfatning, slik at at fremtidige generasjoner har gode levekår, og fine, naturlige omgivelser å vokse opp i.

Hvordan endte du opp med å gjøre det du gjør i dag?

vegan grunder - julie hvidsten introduksjon

Det er nå snart 3,5 år siden jeg la om til et vegansk kosthold. I begynnelsen
synes jeg det var vanskelig å finne gode norske inspirasjonskilder til vegansk mat, spesielt om det skulle være noe ekstra godt eller noe annet enn klassiske gryter og salat. Det var dessuten svært lite aksept blant folk flest, og jeg synes det var vanskelig å stå i all skepsisen, og følte ofte at jeg måtte forsvare mine livsstilsvalg.

Det er heldigvis fantastisk å se hvor raskt utviklingen går. Nå er det både
bredere utvalg i matbutikkene og på restauranter, mer aksept for de grønne
kostholdene og flere totalt sett som spiser grønt. Alt dette bidrar til at det blir enklere for flere å velge et grønnere kosthold.

Nettmagasinet VEGAN/NORGE er altså et resultat av min kjærlighet til mat og ønsket om å skape en plattform på nett som bidrar til at folk flest har lyst til å både spise og leve grønnere!

Hva er dine beste bærekraft tips?

Jeg skal innrømme at jeg i mange år har elsket å shoppe, og da gjerne plag
som gjør at jeg også ønsket å kjøpe eksempelvis matchende sko. Med andre
ord plagg som ikke har vært enkle å kombinere med plagg jeg allerede har.
Etter at jeg ble veganer, og det primært for helsens skyld, har min interesse
for miljø og dyrevelferd også økt betraktelig. Og det har gått fra å være
områder jeg nærmest aldri ofret en tanke tidligere.

Mitt beste bærekraftstips går derfor til alle shopoholics der ute – handle
mindre klær. Finn din egen stil! Sats på en fargepalett som passer deg og ditt utrykk, og hold deg til den når du handler. Ettersom du nå kjøper færre ting, kan du kanskje også legge litt mer i hvert plagg og handle bedre kvalitet. Dette fører igjen til at du trolig tenker en ekstra gang igjennom om duvirkelig vil ha plagget, og dermed blir enda mer fornøyd med tingene du kjøper.

Personlig er jeg ikke så glad i å handle klær online, nettopp fordi jeg sjelden
blir fornøyd med passformen på tingene jeg bestiller. Jeg får dessuten mye
mer glede av å gå i butikken, prøve, bli ekspedert av hyggelig personale og gå hjem med en nydelig pose med noe jeg er virkelig fornøyd med.

Når det kommer til matvarer så kjenner jeg ofte på følelsen av håpløshet nå noen rundt meg ønsker å kaste mat som ser helt fin ut, men som kanskje
hadde «best før»-dato i går. Mitt andre bærekreaftstips er derfor noe så enkelt som «spis opp råvarene du kjøper inn»!

Hvor finner du inspirasjon?

En stor inspirasjonskilde for meg er Gunhild Stordalen. Jeg synes hele hennes historie med sykdommen, og hvordan hun likevel har stått på og jobbet for noe større enn seg selv, er vanvittig inspirerende. Hun er ikke bare en rå dame som får til det hun ønsker, men bruker sin kunnskap og drivkraft for virkelig å gjøre en forskjell for hele verden!

Hvis du kunne gi et råd til hele menneskeheten, hva ville det vært?
En ting som i alle fall har gått opp for meg under lockdown og hjemmekontortiden grunnet Covid, er at vi under normale omstendigheter lever i et altfor høyt tempo. Ta en pause, kjenn etter og finn ut hva du brenner for, og jobb sakte, men sikkert og målrettet for å oppnå noe som er større enn deg selv.

Det gir mening til livet på et helt nytt nivå enn materialisme, livet i et
hamsterhjul og mangel på søvn!

Hva mener du mangler i det kommersielle markedet i
dag?

At kule merkevarer og kjeder i så og si alle kategorier posisjonerer seg som
plantebasert / bærekraftig / vegansk. Dette har naturligvis bedret seg de siste årene, men jeg mener fortsatt vi har utrolig mye å gå på, for fortsatt føler jeg disse butikkene finnes i fåtall og er forbeholdt spesielt interesserte
For å få med folk flest er jeg overbevist om at vi må gjøre det både enkelt, kult og trendy å velge grønne kvalitetsprodukter!

Det er helt fantastisk at Greenseed har turt å satse på en plantebasert dagligvarekjede med LOCO. Jeg gleder meg like mye om noen tar steget å satser på en bærekraftig kjede innen skjønnhet, klær, interiør og ikke minst kiosker á la Veggie De Luca. Heaven!

Om forfatteren

Co Founder at | Nettside | + blogginnlegg

Jeg ønsker å skape håp hos deg som leser om en enklere og mer bærekraftig hverdag på tross av livets utfordringer. Jeg brenner spesielt for kind living, bærekraftig business, selvutvikling, mental helse, praktiske tips og triks, sunn mat, mindfulness og minimalisme og skriver mye om dette.

Spread the love

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Post comment